• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 تیر 1399
کد مطلب : 104679
+
-

پاتک اقتصادی بایدن  به ترامپ

پاتک اقتصادی بایدن  به ترامپ


جواد نصرتی_خبرنگار 
جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با در پیش گرفتن رویکردی پوپولیستی به اقتصاد، نقطه قوت ترامپ را در انتخابات هدف گرفته و می‌خواهد با شیوه خود ترامپ به جنگ با او برود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، بایدن در سخنرانی پنجشنبه ‌خود با درخواست از مردم برای اهمیت‌دادن به تولید در آمریکا، از چشم‌انداز پوپولیستی اقتصادی خود رونمایی کرد و خواستار سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و وضع قوانین سختگیرانه‌تر در مسیر تولید شد تا مردم بیشتر از گذشته تولیدات آمریکایی بخرند. بایدن با این صحبت‌ها، رویکرد خود را نسبت به رقیبش در انتخابات پاییز عملا هجومی‌تر کرده و ترامپ را در ملی‌گرایی و اقتصاد، 2 حوزه‌ای که آنها را مختص به‌خود می‌دانست‌، به چالش کشیده است.
بایدن در سخنرانی خود در پنسیلوانیا، به ترامپ به‌خاطر واکنش ناشیانه‌اش به همه‌گیری کرونا حمله و او را به‌خاطر تمرکز بیش از اندازه به بازار سهام سرزنش کرده است. او در همین سخنرانی دستور کار اقتصادی خود را با شعار «دوباره بهتر بسازیم» تشریح کرده است.
تیم بایدن، با مطرح کردن شعار «آمریکایی بخریم» احتمالا به‌صورت آگاهانه‌ای یکی از شعارهای ترامپ در کارزار ریاست‌جمهوری‌اش برای انتخابات سال 2016را مال خود کرده است. شعار اصلی ترامپ در تبلیغاتش «نخست آمریکا» بود اما او در روز مراسم تحلیفش در توییتر نوشت که «آمریکایی بخرید» و «آمریکایی‌ها را استخدام کنید»، 2 قانون ساده‌ای هستند که دولتش با محوریت آنها پیش خواهد رفت.
 بایدن گفته، او به بخش‌های تجارت، مالیات و سیاستگذاری‌های سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای نشان خواهد داد تا نوآوری‌های داخلی شکوفا شوند، وابستگی به تولیدکنندگان خارجی کم و 5میلیون شغل جدید در بخش تولید ایجاد شود.
بایدن در صحبت‌هایش در یک کارخانه فلزات گفته است: «من تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرم که تولید آمریکایی مسئله‌ای متعلق به گذشته است. ما باید از پول مالیات برای خرید تولیدات آمریکایی و حمایت از مشاغل آمریکایی استفاده کنیم.»
ستاد انتخاباتی بایدن عملکرد درخشانی داشته و نظرسنجی‌ها عموما به نفع اوست. با این حال هم مشاوران ارشد بایدن و هم استراتژیست‌های جمهوریخواه، حوزه اقتصاد را نقطه ضعف او در برابر دونالد ترامپ می‌دانند. ترامپ و ستاد انتخاباتی او این بحث را پیش می‌کشند که اقتصاد آمریکا در دوران ترامپ در حال شکوفایی بوده تا اینکه همه‌گیری کرونا رشد آن را به‌صورت مصنوعی کاهش داده است.
تنها مسئله‌ای که درنظرسنجی‌ها به نفع ترامپ است حوزه اقتصاد است. ترامپ در حالی در مسائل مربوط به اقتصاد از اقبال عمومی بیشتری از بایدن برخوردار است که درنظرسنجی‌های کلی، با فاصله‌ای زیاد بایدن را تعقیب می‌کند.
استفن مور، یکی از اعضای کارگروه احیای اقتصاد که توسط ترامپ راه‌اندازی شده، گفته است: «تنها مسئله‌ای که ترامپ می‌تواند بایدن را به تنگنا بکشد این است که چه‌کسی می‌تواند بهتر از رقیب اقتصاد را اداره کند.» او هچنین گفته است برخی از وعده‌های اقتصادی بایدن ازجمله لغو قوانین تصویب شده در دولت ترامپ درباره مالیات می‌تواند به اقتصاد آمریکا آسیب وارد کند.
بایدن مدت‌هاست تلاش می‌کند خود را به‌عنوان قهرمان طبقه کارگر معرفی کند. او به‌خصوص زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود، مسئول هدایت کارگروه دولت برای طبقه متوسط بود و بر اجرای قانون محرک اقتصادی 2009نظارت کرد. با این حال هم ترامپ و هم رقبای درون‌حزبی بایدن بارها از او به‌خاطر حمایت از توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در دهه  90 و دیگر توافقنامه‌های تجارت خارجی در سال‌های بعد انتقاد کرده‌اند.
همین پنجشنبه گذشته، تیم انتخاباتی ترامپ تبلیغ تلویزیونی تازه‌ای را پخش کرد که روی حمایت «خطرناک و احمقانه» بایدن از پیمان نفتا در سال 1993و همینطور حمایت‌های پیشین او از توافق روابط تجاری با چین تمرکز کرده و از این رفتار بایدن انتقاد می‌کرد.
با توجه به این انتقادها و نقطه‌ضعف‌هاست که بایدن سیاست‌های اقتصادی خود را به‌صورتی هجومی، آن هم در حوزه‌هایی که ترامپ ادعاهای زیادی درباره آنها دارد، مطرح کرده است. صحبت‌های او در پنسیلوانیا نخستین گام از چند مرحله سخنرانی او در هفته‌های آینده خواهد بود که جزئیات بیشتری از دستور کار اقتصادی او در آنها منتشر خواهد شد. او در این سخنرانی، مشخصا از افزایش 300میلیارد دلاری هزینه‌های دولتی در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌هایی مانند ماشین‌های برقی و شبکه‌های 5G صحبت کرد. در بخش دیگری از صحبت‌هایش، بایدن نه‌تنها از طرحی اقتصادی، که از طرحی ملی‌گرایانه هم پرده برداشت و از اختصاص بودجه 400میلیارد دلاری برای تقویت تولیدات آمریکایی صحبت کرد.
بایدن این میزان سرمایه‌گذاری دولتی در این بخش‌ها را از زمان رکورد بزرگ (دهه سی میلادی) و جنگ جهانی دوم به بعد بی‌سابقه خواند و تأکید کرد که هدف اصلی‌اش از این کار، توسعه شکوفایی اقتصادی در همه گوشه‌های کشور و برای همه اقشار جامعه است؛ «این پول به‌صورت مشخص و هدفمند استفاده خواهد شد تا همه آمریکایی‌ها، ازجمله آنهایی که به‌صورت تاریخی بیرون از معادلات قرار داشتند، از آن بهره ببرند. این پول برای همه، ازجمله سیاه‌ها، سرخپوستان و دیگران است و به همه شهرها و گوشه‌های کشور خواهد رسید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید